Koffiedrinken voordat je gaat sporten.

Vijf redenen om voor het sporten koffie te drinken

En daarna trouwens ook.

1. Minder spierpijn

Als je voor een intensieve training van een half uur een uur van te voren twee tot drie kopjes koffie drinkt, uiteraard met cafeïne, dan heb je aanmerkelijk minder kans op spierpijn. Cafeïne kan ervoor zorgen dat je betere resultaten boekt op het gebied van uithoudingsvermogen en spierkracht. Tot deze conclusie kwamen wetenschappers van de Universiteit in Illinois.

2. Een betere bloedsomloop

Uit een Japans onderzoek kwam als resultaat naar voren dat voor niet-koffiedrinkers het drinken van een kopje koffie een positieve bijdrage levert aan de bloedcirculatie. Bij mensen die tijdens het genoemde onderzoek cafeïne houdende koffie hadden gedronken verbeterde de bloedsomloop met een gemiddelde van dertig procent in een periode van 75 minuten. Door een betere bloedcirculatie maakt je lichaam tijdens het sporten meer zuurstof aan en dat bevordert sportprestaties.

3. Goed voor het geheugen

Volgens een onderzoek dat is uitgevoerd door wetenschappers van de Johns Hopkins Universiteit zorgt een kopje koffie er ook voor dat je zaken beter onthoudt. Volgens dezelfde onderzoekers geeft cafeïne in koffie je hersenen een opkikker die nog 24 uur na consumptie doorwerkt. En cafeine houdende koffie kan je natuurlijk ook uitstekend van dienst zijn om tijdens het sporten oefeningen en terugkomende bewegingen goed te onthouden.

4. Behoud van spiermassa

Cafeïne in koffie kan het verlies aan spierkracht bij het ouder worden compenseren, zeggen sportwetenschappers van de Universiteit van Conventry. De resultaten van dit wetenschappelijke onderzoek tonen aan dat een matige consumptie van cafeïne je van dienst kan zijn om je basisconditie te behouden en het risico op leeftijdsgebonden verwondingen door sporten te verminderen.

5. Energie voor je spieren

Koffie met cafeine is ook goed na het sporten en dat geldt voornamelijk voor mensen die aan uithoudingssporten doen en voor mensen die dagelijks een sport beoefenen. Dit is het resultaat van een onderzoek waarbij het opnemen van alleen koolhydraten vergeleken werd met het opnemen van een combinatie aan cafeine en koolhydraten. In dat laatste geval nam de voorraad glycogeen in de spieren met 66 procent toe in vergelijking met mensen die enkel koolhydraten consumeerden. En dat tot vier uur na een intense training. Glycogeen, een suikervoorraad van spieren, zorgt voor een belangrijke bron aan energie tijdens het sporten. Zorgen voor een betere reserve, betekent tot slot dat je in het vervolg ook beter en wellicht langer kan sporten.

Heb jij ook ervaring met koffie en sporten deel het hieronder.

Bron: Amerikaanse voedingsdeskundige Cynthia Sass via het blad CoffeePro

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *